مطالعه ی محققان ییل ممکن است به حل تناقض در یافته های مطالعات مختلف درباره شیرین کننده های کم کالری کمک کند

3 مارس 2020- چندین مطالعه در سالهای اخیر اعلام کرده اند که شیرین کننده های کم کالری موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث اختلال در متابولیسم انسان می شوند و باعث پیشرفت دیابت و چاقی می گردند. اما مطالعات دیگر نشان داده اند که شیرین کننده های کم کالری تأثیر کمی بر متابولیسم دارند و در واقع می توانند به کاهش وزن کمک کنند.حال مطالعه جدید محققان دانشگاه Yale، که در مجلهCell Metabolism  منتشر گردید ممکن است به رفع تناقض این یافته ها کمک کند.

این مطالعه نشان داد تنها زمانی مصرف دوره ای نوشیدنها و مواد غذایی حاوی شیرین کننده کم کالری سوکرالوز( نوشابه های کم کالری، آب نبات ها و سایر محصولات) سبب بروز پاسخ های متابولیکی و عصبی مشکل ساز می شود که یک کربوهیدرات که مزه ی شیرین ندارد، همراه با آن نوشیدنی یا ماده ی غذایی حاوی شیرین کننده کم کالری مصرف شود. در مقابل، افرادی که نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های کم کالری را به تنهایی یا نوشیدنی های حاوی قند واقعی را به تنهایی می نوشند، هیچ تغییری در پاسخ مغزی یا پاسخ متابولیکی آنها به قندها مشاهده نمی شود.

در این مطالعه به افراد، هفت نوشیدنی کم کالری که هر کدام حاوی معادل دو بستهSplenda بود، برای دو هفته مصرف داده شد. هنگامی که این نوشیدنی فقط با شیرین کننده ی کم کالری مصرف می شد، هیچ تغییری مشاهده نشد. با این حال، هنگامی که همین مقدار شیرین کننده ی کم کالری بهمراه یک کربوهیدرات اضافه شده به نوشیدنی مصرف گردید، متابولیسم قند و پاسخ مغز به قند دچار اختلال شد.

پرفسور Dana Small، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد روانپزشکی و روانشناسی و مدیر مرکز تحقیقات رژیم مدرن و فیزیولوژی گفت: این مطالعه به منظور آزمایش این تئوری انجام شد که "مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی های بدون کالری، سبب از هم مجزا شدن(uncouples) ادراک طعم شیرین از دریافت انرژی می شود و در نتیجه واکنش فیزیولوژیکی به قند کاهش می یابد و در نهایت می تواند منجر به افزایش وزن، عدم تحمل گلوکز و دیابت شود.

این مطالعه ی جدید که بر روی 45 نفر انجام شد، نشان داد كه فرضیه ی "uncoupling" نادرست است، در عوض، یافته های محققان حاکی از آن است که مصرف شیرین كننده های كم كالری همراه با یک كربوهیدرات باعث اختلال در متابولیسم می شود.

پرفسور Small، که همچنین بخش روانپزشکی تغذیه ای جدید دانشگاه ییل را مدیریت می کند ، گفت: خط آخر این است که حداقل در مقادیر کم، افراد می توانند با خیال راحت نوشیدنی های رژیمی را مصرف کنند، اما آنها نباید سیب زمینی سرخ کرده را بهمراه آن میل کنند. این یک موضوع مهم است، به ویژه برای مبتلایان به دیابت که نباید قند مصرف کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200303/Yale-study-may-help-reconcile-conflicting-findings-about-low-calorie-sweeteners.aspx